Press

Feb 2014

I forbindelse med Masterclass med Le Monde tegnere Jean Plantu fra Paris skriver Kerstin Bruun-Hansen I Journalisten:

Sådan tegner man selvcensur

Emnet var selvcensur, da den satiriske bladtegner Jean Plantu fra ’Le Monde’ var i København for at holde workshop med danske bladtegnere. Selvcensur er et voksende problem for bladtegnere. Men hvordan tegner man lige det? Se en række kreative bud he.

»Hvis jeg nu tegner pistolen fra Lennons ’non-violence’-logo med et viskelæder på skaftet og blyanter på pistolløbet – kunne det så ikke være ’non-ytringsfrihed’ i stedet? Fordi blyanterne og tegneren bliver kvalt?«

Spørgsmålet kommer fra en kvindelig bladtegner, der kigger skiftevis op på sin computerskærm med FN’s ikoniske mindesmærke for John Lennon og ned på papiret på bordet foran hende. Et par af de andre tegnere kigger et øjeblik op fra deres ellers krumbøjede stillinger over deres egne papirer.

»Du kan også tegne girafpletter på pistolen,« foreslår én af dem og tilføjer med et grin:

»Så kører vi ligesom, ik’!«

Pres fra omverdenen

Gruppen af bladtegnere sidder rundt om et bord på Den Sorte Diamant i København. Det er onsdag eftermiddag, og de er midt i workshop-delen af en hel dags masterclass med den satiriske bladtegner Jean Plantu fra den franske avis Le Monde.

I løbet af dagen har begreberne selvcensur og ’ytringsfrihed under pres’ fyldt en del i diskussionerne. Det fortæller Lars Refn, der er dagens arrangør og formand for Danske Bladtegnere:

»Som bladtegnere føler vi et større og større pres fra omverdenen. Fra fundamentalister, fra reklamer og fra idéer om politisk korrekthed, der kravler ind i vores hoveder og påvirker den frie tanke,« siger han.

Opgave: Tegn selvcensuren

At dømme ud fra de tegninger, som deltagerne laver i dag, da de får til opgave at tegne ud fra emnet ’selvcensur’, er presset fra omverdenen da også mangeartet.

En af dagens tegnere fokuserer på, hvordan selvcensur kan betyde, at ufarlige emner - som en død giraf - ender på tegnebrættet i stedet for sprængfarlige spørgsmål om religion og race.

Andre vælger at tegne selvcensuren anderledes. Én tegner beklemte bladtegnere med en blyant for struben, hænderne afmonteret fra armene, eller med et blankt papir foran sig og mørke skyer med religiøse symboler bag sig. Én af dagens deltagere - Kurt Westergaard - tegner sig selv med en tikkende bombe som hat.

Censuren siver ind

Selv oplever dagens underviser Jean Plantu også selvcensuren i sin hverdag som bladtegner med fast spalteplads på forsiden af Le Monde. Hans oplevelse er, at ytringsfriheden får trangere og trangere kår:

»Selvcensuren er hele tiden i mit baghoved. Nogle gange bevidst, og andre gange så ubevidst, at jeg først kan se det bagefter. Hver uge bliver jeg både beskyldt for at være antisemit, anti-muslim, anti-kristen og anti-alt-muligt-andet på grund af mine tegninger. Selvfølgelig siver det ind, selv om jeg hele tiden prøver at bekæmpe det,« siger Jean Plantu.

Og netop følelsen af indre kamp kender flere af de danske bladtegnere tilsyneladende. Der bliver i hvert fald grinet indforstået, da dagens tegninger sidst på eftermiddagen bliver blæst op på et lærred. Og flere af dem får anerkendende ord med på vejen fra kollegerne:

»Ja, dén rammer det jo ganske godt,« udbryder en deltager, da Politikens Roald Als’ selvportræt bliver blændet op på lærredet. Tegningen viser den kendte tegner, der sidder ved sit skrivebord i vild diskussion med en kopi af sig selv.

Maj 2013

Tekst i forbindelse med Copenhagen Comics:

Tegnerne med de forgiftede penne

Vi kalder os Danske Bladtegnere, men sandheden er, at mens bladene visner, så stortrives den tegnede satire. Traditionelt er vi de tegnere, der skaber satiren i dagbladene, ugebladene, fagbladene og magasinerne. Vi sætter de streger, der perspektiverer nyhederne og karikerer det aktuelle. Vi spidder politikere og andre magthavere og skriver historien med vores tusch.

Som journalistiske tegnere har vi ikke noget problem med at løsrive os fra papiret. Vores tegninger, vores satire, vores karikaturer gør sig lige så godt på de elektroniske medier som på rotationspressens papir. Ligesom den skrivende journalists arbejde kræver satiretegnerens arbejde tonsvis af research. Vi skal kende systemerne og de metaforer, der beskriver dem. Vi skal være dem, der ved, hvem der er hvem, og hvordan de ser ud. Når nogen tager magten og sætter sig for bordenden, når nogen siger, de går foran, så skal de være klar over, at tegnerne står klar til at spidde dem med forgiftede penne. Kun sådan bevarer og plejer vi vores demokrati; de, der har sat sig på taburetterne, må tåle hån, spot og latterliggørelse.

I de seneste år er satiren og bladtegningen blevet en slags ytringsfrihedens lakmuspapir. Skal man vurdere, om et demokrati er sundt, ser man automatisk på, hvordan satiren trives. Når ytringsfriheden bruges til at holde magthaverne i ørerne, er det et sundhedstegn. Den rolle og den frihed, det kræver, er ingen selvfølge. De muligheder, som vi har her i Danmark, er på ingen måde kommet af sig selv; det er hårdt tilkæmpede frihedsrettigheder, og det er disse rettigheder, som vi bevarer og fornyer i vores faglige fællesskab i Danske Bladtegnere.

Vi bruger dette fælleskab til at rejse ud i verden og møde kolleger, vi udstiller vores tegninger, vi rapporterer og karikerer den verden, vi møder. Senest har vores lille fællesskab tegnet og udstillet i Yokohama, Nuuk og Ilulissat, og det er planen, at turen snart går til Burma/Myanmar.

Karikaturtegning, bladtegning, satire og tegneserier har altid været søskende, traditionelt bundet i dagblade, ugeblade og magasiner. Med denne udstilling og dette katalog markerer vi vores slægtskab. Danske Bladtegnere vil samtidig gerne invitere nye tegnere ind i fællesskabet. Vi er klar til, at nye tegnere tager røven på os med skarpe streger og benhård satire – også i stilarter og medier, vi slet ikke kan forestille os.

Lars Refn 
Formand

 

 

22 oktober 2012

Fra Grønland

knr.gl/da/nyheder/danske-bladtegnere-skuffer-f%C3%A6lt

 

 

21 January 2011

Institut for menneskerettigheder

http://menneskeret.dk/nyheder/seneste+nyt/liste/menneskers+ret+p%C3%A5+d...

DR

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2011/01/17/123817.htm

20 January 2011

Exhibition at the Royal Library in Copenhagen on human rights 60 years anniversary

Tema-udstilling om DEN EUROPÆISKE MENNESKERETTIGHEDS KONVENTION.

http://www.kb.dk/da/kb/nyheder/nyheder/Menneskersret.html

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

And some older ones in danisch:

http://www.berlingske.dk/kunst/bladtegnere-giver-klimaet-en-med-pennen

http://journalisten.dk/bladtegnere-trykker-karikaturer-uden-censur

http://www.dansktegneserieraad.dk/tag/caricature-dk/

February

A auter:
http://www.dansktegneserieraad.dk/2010/02/07/dansk-tegneserieraads-formand-om-selvcensursdebatten/

6. January

A blog at Jyllands Posten on human Rights

http://blogs.jp.dk/rettilatvaere/2010/01/06/tid-til-k%C3%A6rtegn-tid-til-karikatur/

10. December

Our cartoons used on newspage from COP15
http://cop15post.com/

5. November:

English Christian male who is not backward in coming forward with opinions:
http://christianquoter.blogspot.com/2009/11/mohammed-drawings-fund-satir...

Green days:
http://www.energihjem.dk/muhammed-finansierer-klima-karikaturer/

3. November:

No Tolerance for Intolerance:
http://europenews.dk/en/node/27225

Jyllands Posten (the one and only):
http://kpn.dk/article1872523.ece

Lokal news in english:
http://www.cphpost.dk/news/national/47385-mohammed-drawings-fund-satiric...

 

Newsletter:

Harsh cartoons on climate and Climate Change Conference

Copyright money from Mohammed cartoons pay new homepage with satiric drawings On November 4, Danish Cartoonists will launch a satiric homepage. Every day up to and during the UN Climate Change Conference COP15 in Copenhagen, various cartoonists will contribute with a satiric drawing related to “climate and climate change conference”. Straight out the cartoonists and drawings will currently comment on the climate debate, and in this way try to illustrate the outstanding part that cartoonists play in the media.

The homepage is financed by one of the biggest controversies about newspaper drawings in recent time – the 12 Mohammed cartoons. These drawings were printed in media worldwide, and the royalties engendered have been set apart in a fund that pays the new homepage, CARICATURE.dk.

”Cartoonists want and have to take part in current debates. With this initiative we want to accentuate the tradition that Danish newspapers and other media have, when it comes to satiric drawings, and CARICATURE.dk will show the world that talent and freedom of expression are far beyond focusing on Mohammed, tells Claus Seidel, chairman of Danish Cartoonists.

The big Danish satire tradition, dating back to even before the 1800’ies, was “quality-marked” already at the introduction of Grundloven, the basic Danish law, and with it the right to express an opinion both in words and lines. The authorities were annoyed by the flourishing satire, whereas the man in the street took great pleasure in it. The cartoonists were hard-working, and slow but sure their own satire culture is founded, which in a hilarious and provoking manner expands in the big newspapers that thrive, and especially in the satiric Christmas publications “Blæksprutten” and “Svikmøllen”. No restrictions are seen here, however humor and smile are pacifying elements. The satire drawing soon becomes an indispensable part of the daily newspaper with a prominent position, often side by side with the leading article of the newspaper. Here the cartoonist is untouchable and sovereign with only the guidelines of the ordinary ethics of the press and Grundloven ranking higher. We only have few examples of intervening chief editors, who have opposed to the publishing of a drawing by referring to the press ethical rules and guidelines of the newspaper.

Being used to work under these conditions, the publishing of the 12 Mohammed cartoons in Jyllandsposten became a rude awakening. The feedback was violent, and the 12 drawings were published over and over in media worldwide. On behalf of the cartoonists, The Danish Federation of Journalists tried to collect the royalties that are normally paid for publishing a drawing, but most of the media failed to pay. The few royalties that however were paid have now been put into a fund to finance CARICATURE.dk.

”Instead of paying 1.500 to 2000 euro to each of the 12 cartoonists, we agreed from the very outset to put the money into a fund aiming at taking Danish cartoon drawing into the future”, says Claus Seidel, chairman of Danish Cartoonists. In the course of time CARICATURE.dk will also tackle other topics than the climate.

If you want to know more:

Claus Seidel, President of Danske Bladtegnere, 0045 2020 9186 , mail: claus.seidel@c.dk

Lars Refn, editor of caricature.dk, 0045 2126 5214, mail: lr@ing.dk